Jednostka odpowiedzialna
Referent Finansów i Budżetu Paweł Mostowy, Maria Gadomska
Karta Usług nr 5
Podatek od nieruchomości od osób prawnych
Kogo dotyczy
Procedura dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek nie mających osobowości prawnej będących
właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
użytkownikami wieczystymi gruntów, posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części,
stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz dla osób fizycznych będących współwłaścicielami
lub współposiadaczami z osobami prawnymi, bądź z innymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej lub z
spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową.
Wymagane dokumenty
- Deklaracja na podatek od nieruchomości na druku DN-1
(druk DN-1 w pdf)
- Załączniki:
- Akt notarialny lub umowa dzierżawy nieruchomości (oryginały lub kopie potwierdzone urzędowo za zgodność z oryginałem).
Miejsce złożenie dokumentów
Punkt informacyjny lub stanowisko pracy jednostki odpowiedzialnej – od poniedziałku do piątku
w godzinach pracy Urzędu lub pocztą na adres Urzędu.
Opłaty
-
Złożenie informacji w sprawie podatku wraz z załącznikami – nie podlega opłatom.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczenia podatku,
która wysyłana jest wysyłana jest za pośrednictwem poczty za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce za pośrednictwem Wójta Gminy
(odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Gminy lub pocztą) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Jednostka odpowiedzialna
Referat Finansów i Budżetu, Maria Gadomska - pok.13 (I piętro)
Uwagi
- Osoby prawne są obowiązane złożyć deklarację w sprawie podatku od nieruchomości co roku do 15 stycznia, jeżeli natomiast obowiązek podatkowy powstanie po tym dniu deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Również w terminie 14 dni należy złożyć deklarację jeśli nastąpi wygaśnięcie obowiązku w podatku leśnym lub powstanie zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania lub jego części.
- Wysokość podatku jest określana samodzielnie przez podatnika w deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości.
- W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego w Przasnyszu w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
- Podatek płatny jest w 12 ratach miesięcznych w terminie do dnia 15 każdego miesiąca. Raty podatku od nieruchomości wpłaca się bez wezwania.
Podstawa prawna
- Art. 3, art. 6 ust 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
- Art. 2 ust. 1, pkt 1, lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635) oraz część III, kol. 2, ust.41 załącznika do ustawy.
Karta Usług nr 6
Podatek rolny od osób prawnych
Kogo dotyczy
Procedura dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek nie mających osobowości prawnej
będących właścicielami gruntów, posiadaczami samoistnymi gruntów, użytkownikami wieczystymi gruntów, posiadaczami
gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz dla osób fizycznych będących
współwłaścicielami lub współposiadaczami z osobami prawnymi bądź innymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi
osobowości prawnej lub z spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej.
Wymagane dokumenty
- Deklaracja na podatek rolny na druku DR-1
(druk DR-1 w pdf)
- Załączniki:
- Akt notarialny lub umowa dzierżawy gruntów rolnych (oryginały lub kopie potwierdzone urzędowo za zgodność z oryginałem).
- Podanie o ulgę (jeśli przysługuje).
Miejsce złożenie dokumentów
Punkt informacyjny lub stanowisko pracy jednostki odpowiedzialnej – od poniedziałku do piątku
w godzinach pracy Urzędu lub pocztą na adres Urzędu.
Opłaty
-
Podanie wraz z załącznikiem nie podlega opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczenia podatku uwzględniająca przysługujące ulgi,
która wysyłana jest do Wnioskodawcy za pośrednictwem poczty za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce za pośrednictwem Wójta Gminy (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Gminy lub pocztą) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Nie podlega opłacie skarbowej.
Jednostka odpowiedzialna
Referat Finansów i Budżetu, Maria Gadomska - pok.13 (I piętro)
Uwagi
- Osoby prawne są obowiązane złożyć deklarację w sprawie podatku rolnego co roku do 15 stycznia, jeżeli natomiast obowiązek podatkowy powstanie po tym dniu deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Również w terminie 14 dni należy złożyć deklarację jeśli nastąpi wygaśnięcie obowiązku w podatku rolnym lub powstaną zmiany (zmniejszenie lub zwiększenie powierzchni gospodarstwa rolnego).
- Wysokość podatku jest określana samodzielnie przez podatnika w deklaracji w sprawie podatku
- Klasy gruntów V i VI są ustawowo zwolnione z podatku rolnego.
- W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie.
Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni.
W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego w Przasnyszu w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Podatek płatny jest w 12 ratach miesięcznych w terminie do dnia 15 każdego miesiąca. Podatek płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego obliczonego w deklaracji za poszczególne miesiące. Raty podatku wpłaca się bez wezwania.
Podstawa prawna
- Art. 3, art. 6a ust. 8, art. 12 i 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst jednolity - Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
- Art. 2 ust. 1, pkt 1, lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635) oraz część III, kol. 2, ust.41 załącznika do ustawy
Karta Usług nr 7
Podatek leśny od osób prawnych
Kogo dotyczy
Procedura dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek nie mających osobowości prawnej będących
właścicielami lasów, posiadaczami samoistnymi lasów, użytkownikami wieczystymi lasów, posiadaczami lasów stanowiących
własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz dla osób fizycznych będących współwłaścicielami lub
współposiadaczami z osobami prawnymi bądź innymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej lub z spółkami
nieposiadającymi osobowości prawnej.
Wymagane dokumenty
- Deklaracja na podatek leśny na druku DL-1
(druk DL-1 w pdf)
- Załączniki:
- Akt notarialny lub umowa dzierżawy lasu (oryginały lub kopie potwierdzone urzędowo za zgodność z oryginałem).
- Oświadczenie o wieku drzewostanu (oryginał).
Miejsce złożenie dokumentów
Punkt informacyjny lub stanowisko pracy jednostki odpowiedzialnej – od poniedziałku do piątku
w godzinach pracy Urzędu lub pocztą na adres Urzędu.
Opłaty
-
Podanie wraz z załącznikiem nie podlega opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczenia podatku, która wysyłana jest pocztą.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce za pośrednictwem Wójta Gminy (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Gminy lub pocztą) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Nie podlega opłacie skarbowej.
Jednostka odpowiedzialna
Referat Finansów i Budżetu, Maria Gadomska - pok.13 (I piętro)
Uwagi
- Osoby prawne są obowiązane złożyć deklarację o lasach co roku do 15 stycznia, jeżeli natomiast obowiązek podatkowy powstanie po tym dniu deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Również w terminie 14 dni należy złożyć deklarację jeśli nastąpi wygaśnięcie obowiązku w podatku leśnym lub powstaną zmiany (zmniejszenie lub zwiększenie powierzchni lasu).
- Wysokość podatku jest określana samodzielnie przez podatnika w deklaracji w sprawie podatku leśnego.
- Deklarację w sprawie podatku leśnego składa się co roku w terminie do 15 stycznia.
- W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie.Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego w Przasnyszu w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
- Podatek płatny jest w 12 ratach miesięcznych w terminie do dnia 15 każdego miesiąca. Podatek płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego obliczonego w deklaracji za poszczególne miesiące. Raty podatku wpłaca się bez wezwania.
Podstawa prawna
- Art. 2 ust 1, art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2002r. Nr 200, poz. 1682 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
- Art. 2 ust. 1, pkt 1, lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635) oraz część III, kol. 2, ust.41 załącznika do ustawy.
Karta Usług nr 8
Podatek od środków transportowych
Kogo dotyczy
Procedura dotyczy osób fizycznych, osób prawnych będących właścicielami (współwłascicielami),
środków transportowych oraz dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,
na które środek transportowy jest zarejestrowany.
Wymagane dokumenty
- Deklaracja na podatek od środków transportowych na druku DT-1
(druk DT-1 w pdf)
- Załączniki:
- Wypełniony druk DT-1/A
(druk DT-1A w pdf)
- Umowa kupna – sprzedaży (oryginał lub kopia potwierdzona urzędowo za zgodność z oryginałem).
- Do wglądu:
Miejsce złożenie dokumentów
Punkt informacyjny lub stanowisko pracy jednostki odpowiedzialnej – od poniedziałku do piątku
w godzinach pracy Urzędu lub pocztą na adres Urzędu.
Opłaty
-
Złożenie informacji w sprawie podatku wraz z załącznikami – nie podlega opłatom.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczenia podatku, która wysyłana jest pocztą.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce za pośrednictwem Wójta Gminy (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Gminy lub pocztą) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Nie podlega opłacie skarbowej.
Jednostka odpowiedzialna
Referat Finansów i Budżetu, Maria Gadomska - pok.13 (I piętro)
Uwagi
- Wnioskodawca jest obowiązany składać deklarację w sprawie podatku od środków transportowych co roku do 15 stycznia, jeżeli natomiast obowiązek podatkowy powstanie po tym dniu deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Również w terminie 14 dni należy złożyć deklarację w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby.
- Wysokość podatku od środków transportowych jest określana przez podatnika na podstawie złożonej deklaracji stosownie do zapisów Uchwały Rady Gminy w części dotyczącej stawek.
- W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego w Przasnyszu w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
- Podatek płatny jest w 2 równych ratach w terminie do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku.Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
- po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września roku podatkowego, podatek za ten rok płatny jestw dwóch równych ratach w terminie:
- w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego – I rata,
- do dnia 15 września roku podatkowego – II rata,
- po dniu 1 września, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku podatkowego, stawki podatku określone w uchwale rady gminy ulegają obniżeniu proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których nie istniał obowiązek podatkowy
Raty podatku od środków transportowych wpłaca się bez wezwania.
Podstawa prawna
- Art. 9 ust. 1, 2 i 6, art. 11 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844)
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Tekst jedn.Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
- Art. 2 ust. 1, pkt 1, lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635) oraz część III, kol. 2, ust.41 załącznika do ustawy.
Karta Usług nr 9
Informacja w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego
Kogo dotyczy
Procedura dotyczy osób fizycznych będących właścicielami nieruchomości, posiadaczami samoistnymi, użytkownikami wieczystymi
Wymagane dokumenty
- Informacja w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego na druku INRL-1
(druk INRL-1 w pdf)
- Załączniki:
- Akt notarialny
- Oświadczenie o wieku drzewostanu (oryginał).
Miejsce złożenie dokumentów
Punkt informacyjny lub stanowisko pracy jednostki odpowiedzialnej – od poniedziałku do piątku
w godzinach pracy Urzędu lub pocztą na adres Urzędu.
Opłaty
-
Podanie wraz z załącznikiem nie podlega opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczenia podatku.
Decyzje wymiarowe na dany rok, które są wystawiane na początku roku roznoszą sołtysi, natomiast
decyzje zmieniające wydawane w ciągu roku wysyłane są do Wnioskodawcy za pośrednictwem poczty za
zwrotnym poświadczeniem odbioru.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce za pośrednictwem Wójta Gminy (odwołanie
składa się w Sekretariacie Urzędu Gminy lub pocztą) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Jednostka odpowiedzialna
Referat Finansów i Budżetu, Paweł Mostowy - pok.13 (I piętro)
Uwagi
- I rata - do 15 marca każdego roku,
- II rata - do 15 maja każdego roku,
- III rata - do 15 września każdego roku,
- IV rata - do 15 listopada każdego roku.
Podstawa prawna
- Art. 2 ust 1, art. 6 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2002r. Nr 200, poz. 1682 z późn. zm.).
- Art. 3, art. 6a ust. 5 i 6, art. 12, art. 13, art. 13a ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst jednolity – Dz. U. z 2006 r Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).
- Art. 3, art. 6 ust 6 i 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
|